Allereerst wil ik graag met jullie delen dat ik het als een absoluut voorrecht heb ervaren, dat ik driemaal de kindles mocht meemaken en zèlf Aikido mocht ervaren.
Wat een talenten hebben jullie je eigen gemaakt en wat mooi om te zien dat jullie deze talenten vanuit een ‘natuurlijk bewegen/leven’ delen met mensen om jullie heen!
n.a.v. de drie keren die ik bij jullie mocht mee trainen, zouden we onderling afstemmen hoe de Rots en Water trainers kennis konden maken met Aikido.
Allereerst wil ik mijn ervaringen/ indrukken graag met jullie delen:
– Wat een ontzettend mooie bewegingskunst is Aikido, waarbij het ‘waterelement’ (zoals dat bij Rots en Water wordt benoemd) centraal staat.
– Wat een geweldige, hechte en ‘warme’ Aikido vereniging zijn jullie; de onvoorwaardelijke, bereidwillige houding van de leden om (nieuwe leden, mensen in ontwikkeling) te helpen/ ondersteunen, was erg fijn om te ervaren.
– Ik heb de lessen aan de kinderen als erg waardevol ervaren. Het was mooi om te mogen zien hoe begripvol jullie de kinderen ondersteunen (met aandacht voor de persoon om deze in z’n kracht te zetten zodat deze zijn eigen balans leert ontdekken) tijdens het leerproces; tijdens de laatste training was het indrukwekkend om te zien hoe Edo het meisje (gehoorondersteuning) dat moeite had met rollen, bijna een half uur individueel begeleidde.
– Tijdens de kindles sprak mij de rust aan (zodra de mat wordt betreden) maar ook de structuur, voorspelbaarheid (vaste routines zoals de warming up, het groeten, voordoen, nadoen en discipline) en vriendelijkheid.
Ik denk dat Aikido een heel mooi vervolg kan zijn op een Rots en Water traject en passend kan aansluiten bij leerlingen met omgangsproblemen (afstemmingsproblemen, minder assertieve leerlingen, zelfbeheersingsproblematiek etc.). Het ontbreken van een competitie-element maakt de bewegingskunst uitermate geschikt voor onze doelgroep leerlingen.